
Formål med utdanningen
Denne utdanningen har som mål å gi studentene inngående kunnskap om simulering som pedagogisk metode og ferdigheter i ulike simuleringsmodaliteter. Det legges stor vekt på forståelsen av fasilitatorens rolle og funksjon, samt betydningen av effektivt teamarbeid.
Utdanningen er spesielt relevant for yrkesfaglærere innen tekniske, maritime, helse- og oppvekstfag, samt økonomiske og administrative fag. Den er også aktuell for instruktører og andre som driver med praktisk opplæring i både private og offentlige virksomheter.
Undervisningsmetodene er i stadig utvikling, preget av kreativitet, dybdelæring, solide basiskunnskaper og tverrfaglig samarbeid. Skolens mål er å utvikle nye pedagogiske og didaktiske tilnærminger innen høyere yrkesfaglig utdanning, for å øke studentenes kunnskap og kompetanse. Dette skal sikre at studentene er godt rustet til å møte både nåværende og fremtidige behov i arbeidslivet.
Opptakskrav
Opptakskrav er bestått videregående opplæring innen yrkesfag eller fagbrev, ev. utdanning som yrkesfaglærer med PPF, PPU-F/PPY.
Opptak basert på realkompetansevurdering er også mulig. Opptaksreglementet er nærmere beskrevet i Forskrift om opptak til høyere yrkesfaglig utdanning ved Fagskolen Rogaland (opptaksforskrift for Fagskolen Rogaland); https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2024-09-19-2344.
Søk utdanningen her
Organisering av utdanningen
Emner
Emne 1: Simuleringspedagogikk og kvalitetsarbeid – 7 stp
Emne 2: Simulering som praktisk metode – 8 stp
Emnene tas fortrinnsvis i kronologisk rekkefølge jf. Forskrift om utdanning ved Fagskolen Rogaland § 2 -2 – Krav til studieprogresjon.
Emne 2 har obligatorisk inntil to dagers fysisk oppmøte for simuleringspraksis innen yrkesfag
Arbeidsplan (DOCX, 224 kB)
Studieplan (PDF, 499 kB)
Kontaktinformasjon
Avd. Helse- og oppvekstfag
Kontoret
Epost: HO-fagskole@skole.rogfk.no
Telefon: 51 92 53 00
Jorunn Løge
Avdelingsleder
E-post: jorunn.loge@skole.rogfk.no
Telefon: 926 89 377
Utdanningen er utviklet i samarbeid med Senter for nyskapende utdanninger.