Nå er det vår tur!

– Den maritime næringen er i stadig utvikling, og nå er det vår tur til å ta del i denne, sa Vilde Vårdal da hun sammen med James Henriksen holdt tale ved middagen for maritime avgangsstudenter i Haugesund Rederiforening.

De maritime avgangsstudentene ved HVL og Fagskolen sine avdelinger i Haugesund. - Klikk for stort bilde

De to er ferdige med bachelorstudiet i nautikk ved Høgskulen på Vestlandet. Sammen med avgangsstudentene dekk og maskin ved Fagskolen i Rogaland, maritim avdeling i Haugesund, foruten ansatte ved de to skolene, utgjorde de nærmere 90 gjester i Haugesund Rederiforening denne kvelden.

- Dere er nå på vei ut i verdens mest spennende næring og til en fremtid i et yrke som er interessant, utfordrende og ikke minst fantastisk kjekt, sa instituttlederen for maritime studier ved HVL sin campus i Haugesund, Johanne Marie Trovåg.

Sveinung Nesheim fra Knutsen O.A.S. Shipping hilste studentene velkommen på vegne av næringen.

- Skipene våre kan ikke gjøre nytte for seg uten dyktige sjøfolk ombord, og derfor er det så fint å se alle dere festkledde, fremtidige sjøfolk som nå er klare for å mønstre på. En båt uten mannskap ligger bare til kai, sa blant annet Nesheim.

James Henriksen og Vilde Vårdal holdt tale på vegne av alle de maritime avgangsstudentene. - Klikk for stort bilde

Hvert år deler Stiftelsen Sjømenns Aldershjem ut stipendier til avgangsstudenter som har utmerket seg blant medstudentene ved å bidra særskilt til å løfte studiemiljøet. Det er studentene selv som kårer kandidatene.

Vilde Vårdal var selv blant disse.

- Årets student ved Høgskulen på Vestlandet har fått flere nominasjoner fra medstudenter, og vedkommende beskrives som målrettet, seriøs og som en som brenner for yrket. Studenten er engasjert faglig og sosialt og har bidratt til et godt sosialt miljø blant studentene, sa blant annet Jan Lothe da han delte ut et stipend på 15.000 kroner til Vilde Vårdal. Lothe er styreleder i Stiftelsen Sjømenns Aldershjem.

Da turen kom til avgangsstudentene dekk og maskin ved Fagskolen i Rogaland, maritim avdeling i Haugesund, trakk Jan Lothe frem Vivian Barane Engenes og Lars Martin Mikalsen Meland fra henholdsvis maskin- og dekkslinjen.

Jan Lothe (t.v.) sammen med prisvinnerne Vilde Vårdal, Vivian Barane Engenes og Lars Martin Mikalsen Meland. - Klikk for stort bilde

- Studenten har brukt mye tid på å hjelpe medstudenter til å komme gjennom studiet, sa blant annet Lothe om Vivian Barane Engenes.

- Han er stille og gjør lite av seg. Likevel skal det ikke gå ubemerket hen at han gjør en fenomenal jobb. Medstudentene gir uttrykk for at det har vært en fryd å ha Lars Martin i klassen disse to årene, sa blant annet Jan Lothe om Lars Martin Mikalsen Meland.

Også Vivian Barane Engenes og Lars Martin Mikalsen Meland fikk 15.000 kroner hver i stipend.