Prehospital akutt medisin og operativt ambulansearbeid

Utdanning på fagskolenivå i Prehospital akutt medisin og operativt ambulansearbeid skal utdanne reflekterte yrkesutøvere med høy yrkesetisk forståelse som tar initiativ til, organiserer og setter i gang tiltak i samarbeid med pasienter, deres pårørende, frivillige medarbeidere og andre yrkesgrupper innenfor helse- og omsorgssektoren.

Bilde av livreddende arbeid.  - Klikk for stort bilde

Mål for utdanningen

Prehospitale tjenester er den delen av spesialisthelsetjenesten som håndterer pasientene utenfor sykehus. Det består av akuttmedisinsk kommunikasjonssentral (AMK) som besvarer medisinsk nødtelefon 113, gir innringer veiledning i livreddende førstehjelpstiltak og koordinerer ambulanseressurser i sitt område.

• Ambulansearbeider med autorisasjon
  • Helsefagarbeider med autorisasjon

Fagskolen Rogaland - Helse- og oppvekstfag tilbyr 2-årig deltidsstudier Prehospital akutt medisin og operativt amublansearbeid både som stedbasert og nettbasert. Du kan enten delta på samlinger på skolen her i Stavanger eller du kan følge undervisningen live på egen PC (direkte eller i ettertid). Samlinger er ca. hver 4. uke. Resten vil være nettbasert opplæring, der studentene bl.a. får individuell veiledning. Alle emner har avsluttende eksamen.

Emne 1: Felles grunnlag for fagskoleutdanningene i helse- og sosialfagene
Emne 2: Anatomi, fysiologi ,prehospital akutt medisin
Emne 3: Legemiddel og legemiddelhåndtering
Emne 4: Operativ ambulansearbeid og traumatologi
Emne 5: Praksis
Emne 6: Hovedprosjekt

Studieavgift vil være på 2000 kr, totalt 4000 kr for 60 studiepoeng.

Prehospital akuttmedisin og operativt ambulansearbeid

Du kan søke hvert år fra og med 1. februar til og med 15. april. Etter 15. april kan du fortsatt søke opptak på ledige studieplasser i Samordna opptak fra og med 31. mai kl. 09.00.