Noen fagskoler har en praksis med å hedre årets beste studentprosjekt eller student – men fortsatt er dette unntaket, ikke regelen. Det finnes imidlertid sterke faglige og strategiske argumenter for å gi økt oppmerksomhet til studentenes prestasjoner og prosjekter.
I de fleste tilfeller blir studentprosjekter og eksamensbesvarelser primært benyttet som vurderingsgrunnlag, og deretter stuet bort og ikke sett på etter at sensor satte karakter. Dette betyr at besvarelsene og prosjektene har en begrenset anvendelse og i liten grad blir brukt som kunnskapsressurser. Det betyr også at potensialet for videreutvikling av studentprosjektet og overføringen til arbeidslivet/praksisfeltet ikke blir realisert.
En institusjonalisert ordning for kåring av fremragende studentarbeid kan bidra til på et overordnet nivå, å styrke fagskoleutdanningenes kvalitet, relevans og omdømme. I tillegg kan en slik ordning fremme studentenes motivasjon og læringsutbytte, samt løfte studentenes resultater og arbeider og gi dem mer anerkjennelse og mulighet for videre utvikling av prosjektene.
Andre fordeler med en slik kåring kan være:
Pedagogiske og institusjonelle gevinster
- Synliggjøring av studentenes kompetanse og innsats
Gir faglig anerkjennelse og styrker studentenes profesjonelle identitet. - Styrket eierskap til læringsprosessen
Anerkjennelse og eksponering av studentarbeid bidrar til økt motivasjon og engasjement, noe som igjen kan gi bedre læringsutbytte. - Innovasjon og utviklingspotensial
Studentprosjekter kan inneholde ideer med overføringsverdi til arbeidslivet og potensial for produkt- og tjenesteutvikling. - Rekruttering og omdømmebygging
Økt synlighet av studentarbeid kan styrke fagskolens profil og tiltrekke nye søkere.
Muligheter for samarbeid med arbeidslivet
En kåringsordning kan fungere som en arena for samhandling mellom utdanningsinstitusjonen og relevante aktører i arbeidslivet:
- Nominering og vurdering av prosjekter i samarbeid med eksterne fagpersoner
- Premiering og anerkjennelse i form av diplom, pengepremier, coaching eller mentorordninger
- Hospitering og videreutvikling av prosjekter i profesjonelle kontekster
Erfaring fra praksis med kåring
SNU – Senter for nyskapende utdanninger, gjennomførte i samarbeid med Fagskolen Rogaland en kåring av det mest fremragende studentprosjektet. Erfaringene fra dette arbeidet viser at slike tiltak kan gjennomføres med begrensede ressurser, og samtidig gi betydelig pedagogisk og strategisk merverdi.
Ønsker du mer informasjon om planlegging og ressursbruk, nominasjons- og seleksjonsprosess, eller premieringsformer og samarbeid med arbeidslivet?
Ta kontakt!