Fagskole - hva er det, egentlig?

Vi vet alle hva grunnskolen går ut på og hva et universitet er. Men du har kanskje lurt på hva en fagskole egentlig er? Og hva denne utdanningen kan brukes til? Svaret får du her.

En fagskole er en institusjon for høyere utdanning for de som har fagbrev (innen det meste). Men det er også en skole for de som har realkompetanse, altså de som har vært i arbeidslivet en stund. Utdanningsløpet er kortere, mindre akademisk og mer yrkesrettet enn på et universitet.

Hvorfor er det nødvendig å gå fagskolen for en som allerede er faglært, da?

I dagens arbeidsliv stilles det mye høyere krav til ansatte enn det ble gjort tidligere. Det knives om anbudene i bygg- og rørleggerbransjen, og konkurransen er så hard at bedrifter ikke vinner anbud med mindre de har ansatte som enten er ingeniører eller har fagskoleutdanning. Vi vet, en ingeniørtittel er bra, men dersom du undersøker industrien litt nærmere, så vil du oppdage at en med fagskoletittel ofte stiller veldig sterkt. Hvorfor? Fordi en med fagskolebakgrunn har både industriell teori og nødvendig praktisk erfaring, en kombinasjon som er gull verdt for enhver arbeidsgiver. Dersom du kjører forbi skolen vår en tirsdag, så vil du se at halve parkeringsplassen tas opp av biler med firmalogoer som Risa og TS-en. Dette er noen av bedriftene som er opptatt av å ha kompetente ansatte, og som derfor sender sine folk til oss.

Samfunnet står også foran en kjempeutfordring med for få hender i fremtidens helsevesen. For å kunne møte disse utfordringene, er det viktig med flere fagskoleutdannede som kan sørge for at vi fremover har nok helsearbeidere med relevante ferdigheter og tilstrekkelig kunnskap.

Fagskoleutdanning kan med andre ord sikre deg i jobben du allerede har, gi deg mer ansvar og høyere lønn, og kvalifisere deg til lederstillinger. Enkelt og greit: utdanningen gjør deg mer attraktiv på arbeidsmarkedet.

Åpner fagskoleutdanningen andre dører også?

Ja. Hvis du etter endt utdanning fikk smaken på studenttilværelsen og vil toppe det hele, kan du blant annet ta ingeniørutdanning ved universitetet. Fagskolen Rogaland har en avtale med UiS som gjør det mulig for en med fagskoleutdanning å hoppe over det første året og starte rett på år to av ingeniørutdanningen. Kombinasjonen fagskole og ingeniør vil gi deg tilnærmet null begrensninger på jobbmarkedet.

Flere fordeler: Er du elektriker, må du ha fagskoleutdanning eller annen høyere utdanning for å kunne bli elektroinstallatør. Du kan ta installatørprøven gratis hos oss i løpet av studieløpet, noe som er veldig attraktivt for deg som vil starte for deg selv. De 20 000 kronene du sparer, kan du heller legge i egenkapitalen din, sammen med de ekstra tusenlappene du tjener årlig ved å kunne smykke deg med fagskoletittelen.

«Ok, men jeg jobber, så jeg har ikke tid». Dèt har vi tenkt på.

De fleste utdanningene er tilrettelagt nettopp for voksne studenter i full jobb. Jobber du i oljå, som for eksempel roughneck eller prosessoperatør, men vil ha en lederstilling innen fagfeltet ditt, har vi undervisningsopplegg som er spesiallaget for offshorearbeidere: to uker på (med undervisning) og fire uker av (uten undervisning).

Andre studieretninger kan tas enten på fulltid eller deltid, både samlingsbasert og nettbasert. Du kan med andre ord bo og jobbe hvor som helst, og likevel få en fullverdig utdanning hos oss.

Artikkelliste